De har tag på taget

Vi har besøgt Bygma i Hjørring, hvor Tagshoppen fra Monier er suppleret med en stor indendørs tagkonstruktion, hvor kunderne i øjenhøjde kan se de mange tilbehørsdele, forskellige løsninger, og hvordan et tag er konstrueret med undertag, lægter, afstandslister, tagsten osv. Det har været en stor succes, fortæller direktør Morten Kvist og trælastsælger Mogens Pedersen.

Det, at kunderne kan gå i ro og mag indendørs for at finde inspiration til nybyggeri og renoveringer, som er det vi oplever mest af i øjeblikket, det er et stort plus, fortæller Morten Kvist. For endnu bedre at kunne inspirere privatkunderne tog vi i marts 2009 den nye bygning i brug. Her har vi rammerne til at lave skiftende udstillinger inden for alle de områder, der hører byggeriet til, herunder tag, hvor Moniers Tagshop er udgangspunktet, når kunderne søger råd og vejledning om tag.

Moniers Tagshop hos Bygma Hjørring
1. Morten Kvist og Mogens Pedersen.
2. Moniers tagshop.
3. Tæt på produkterne.

Vi har udvalget og tiden

Tagshoppen er et godt redskab for os, der sælger tag, fortæller trælastsælger Mogens Pedersen, og på et forholdsvist lille areal giver den kunden et godt billede af de forskellige muligheder, både når det gælder tegl- og betontagsten, overflader, farver, glaserede og engoberede tegltagsten. De forskellige muligheder ligger samlet i en overskuelig reol, så det er nemt at sammenligne forskellige typer og størrelser, og på de mange inspirationsplancher kan kunden få et billede af totalindtrykket og prisen, som naturligvis også spiller en rolle, når der skal vælges. Vi kan tydeligt mærke, at flere og flere tømrermestre sender deres kunder ind til os for at få råd og vejledning. De ved, at vi har udvalget, er godt informeret om nye produkter og har tiden til at hjælpe kunderne godt på vej, så vi har et rigtig godt samarbejde. 

Helhedsorienterede kunder

Det er også en tydelig tendens, at kunderne bliver mere og mere helhedsorienterede, fortæller Morten Kvist. Kunderne er i det hele taget meget mere bevidste om deres valg, også når det gælder husets femte facade taget. Hvor det tidligere blot var det rent æstetiske og måske valget mellem tegl eller beton, der var i højsædet, så går kunden i dag meget mere efter den helt rigtige totalløsning. Det vil sige, at konstruktionen og valget af tagløsninger har fået langt større betydning. Det er bl.a. grunden til, at vi har bygget en tagkonstruktion med skotrende, ovenlysvindue, undertag, fuglegitter, ventilation osv. Og vi kan se, at det er noget kunderne har taget til sig, for der er mange, som går og kigger på de forskellige detaljer, og det er ikke fordi, det er noget, de har planer om selv at lave, men de indsamler viden.

Tagkonstruktion hos Bygma Hjørring.
1. Bygma Hjørring har sat ekstra fokus på tag ved at konstruere et tag i øjenhøjde.
2. På taget er der mulighed for at se et væld af detaljer og forskellige tilbehørsdele.
Inspiration i Moniers Tagshop

80% har ikke truffet et valg

Nogle af de kunder, som vi får ind i butikken, ved hvad de går efter. De har måske allerede truffet valget om en helt bestemt tagsten, men i omkring 80 % af tilfældene har kunderne endnu ikke sporet sig ind på, hvilken type tagsten, de ønsker. I den situation handler det om, at lytte grundigt til kunden og sætte sig ind i det pågældende projekt, så du kan give den bedst mulige rådgivning, fortæller Mogens Pedersen. Det er naturligvis ikke altid, at du er enig med kunden i valget af tagsten, og i sådanne situationer er det naturligvis altid en vurdering af, hvor langt du kan gå for at påvirke kunden i den retning, som du synes er den rigtige. I forbindelse med tilbygningen har vi også fået indrettet faciliteter, hvor vi i ro og mag kan sidde sammen med kunden og gennemgå de forskellige muligheder. Valget af tag er stadig meget kønsrolleopdelt – det er kvinderne, der står for farvevalg og det rent æstetiske, mens mændene er mere detaljeorienterede.

Inspirationsmodul fra Moniers tagshop

Fingeren på pulsen

I forhold til tidligere er det helt tydeligt, at kunderne søger viden fra flere kanter og sætter sig grundigt ind i tingene, før de træffer valget. Det betyder også, at vi som leverandør af byggematerialer skal være godt forberedte og til stadighed have fingeren på pulsen, så vi kan tilbyde den bedste service, fortæller Morten Kvist. Vi har taget det første step ved at gøre vores butik langt mere inspirerende, men vi har flere idéer oppe i ærmet, bl.a. vil vi bruge mere tid på specielle temadage, hvor vi f.eks. i en række aktiviteter sætter mere fokus på taget. I øjeblikket kan vi mærke, at folk har langt mere fokus på isolering af deres bolig, klima og CO² er virkelig kommet på dagordenen, også når der skal bygges nyt eller renoveres. Det er helt i orden at bruge lidt flere penge på at lave en energirigtig løsning. Der er heller ingen tvivl om, at alternative opvarmningsformer som jordvarme, solenergi og diverse kombinationer kommer til at spille en stadig større rolle.

Produktmodul i Moniers Tagshop
MONIERS TAGSHOP
I mere end 120 byggemarkeder/tømmerhandler landet over finder du MONIERS Tagshop. I Tagshoppen kan du hente inspiration, se og føle på de mange forskellige tagsten og endda få gode tips vedrørende tilbehør, oplægning og den færdige løsning. Med en Tagshop skabes et levende miljø i butikken, og udstillingen kan fungere som inspiration for både private og professionelle. For butikspersonalet er Tagshoppen et godt værktøj til at kunne sælge tagløsninger langt mere effektivt og professionelt. Vil du høre mere om MONIERS Tagshop, kan du kontakte os på tlf. 9631 6100.