Frederik VIII's Palæ, Kronprinsparrets bolig, hvor der på taget blev oplagt håndstrøgne, sortglaserede Dantegl vingetagsten i forbindelse med en større restaurering fra 2005 til 2011.

Dantegl på Dronningens Palæ

Amalienborg Slot i hjertet af København hører til blandt de fineste eksempler på rokokoarkitektur i Europa. Anlægget, der består af fire ens palæer, der omkranser den ottekantede slotsplads, er opført i perioden fra 1750 til 1760. Siden Christiansborg Slots brand i 1794 har Amalienborg Slot fungeret som residens for den kongelige familie. I løbet af de seneste år er to af palæerne blevet restaureret – fra 2004 til 2010 Frederik VIII's Palæ, der i dag er Kronprinsparrets bolig, og fra 2014 til 2016 Christian IX's Palæ, hvor dronningen residerer. I forbindelse med restaureringen af tagkonstruktionen på begge palæer er der oplagt håndstrøgne, sortglaserede Dantegl vingetagsten fra Monier.

Christian IX's Palæ, dronningens residens, restaureret med Dantegl håndstrøgen JP2, der har et dybere løb.
Slotsblandingen med flere nuancer sortglaserede vingetagsten er anvendt til restaureringen.

Resulterede i udviklingen af Dantegl håndstrøgen JP2

Til restaureringen af taget på Christian IX's Palæ havde bygherren, Slots- og Kulturstyrelsen, og arkitekt Jesper Sort fra Bertelsen & Scheving Arkitekter ApS et ønske om at få en vingetagsten med en dybere profil end den traditionelle håndstrøgne Dantegl vingetagsten til JP-binder. Det handlede om at få en tagsten, der matchede de oprindelige vingetagsten. Til opgaven udviklede Monier Dantegl håndstrøgen JP2, der har samme længde og bredde som JP1, men et dybere løb på 6 cm. Der er også anvendt JP2 i forbindelse med restaureringen af Selsø Slot og Nyboder. 

Fortid og nutid mødes

Nutidens produktionsmetoder gør det muligt at styre de mange processer på et teglværk meget nøje, så man får færdigbrændte tegltagsten med stor ensartethed, både når det gælder farve, overflade, profil og størrelse. Det er som oftest en klar fordel, dog ikke altid, når det gælder restaureringen af fredede og historiske bygningsværker. Her handler det i så høj grad som muligt om at bevare eller endda føre bygningen tilbage til sit oprindelige udseende. 

Amalienborg Slot, Christian 8. Palæ, hvor man tydeligt kan se farvevariationen i de sortglaserede vingetagsten.
Slotsblandingen på Dronningens Palæ består af nuancerne sort, transparent sort og brun.

Kigger man nærmere på gamle tage med vingetagsten, kan man ofte se, at der er farveforskel – og det gælder både røde og sortglaserede tage. Det ses også tydeligt på Christian VIII's Palæ, der huser Amalienborgmuseet. Taget er umiddelbart helt sort, men kigger man nærmere efter, spænder tagstenenes glaserede overflade fra brunlige til sorte nuancer. Dette smukke farvespil er forsøgt bevaret i forbindelse med restaureringen af Christian IX's Palæ, hvortil Monier har udviklet den specielle Slotsblanding, der består af håndstrøgne Dantegl vingetagsten i tre sortglaserede nuancer: Brun, Sort og Transparent Sort. En lignende blanding (Rådhusblanding) findes til Dantegl håndstrøgen JP1.

Røde Dantegl-blandinger

Til specielt fredede og historiske bygninger har Monier også udviklet to røde Dantegl-blandinger. Kirkeblandingen (Håndbearbejdet Dantegl), der leveres i farvenuancerne: Rød, Mellem Rød og Mørk Rød og Herregårdsblandingen (Model Gammel Dansk/Maskinsten), der leveres i de samme tre rødlige nuancer. Forskellen på de to blandinger er overfladen. Kirkeblandingen med den håndbearbejdede overflade giver tagstenene et mere dynamisk og eksklusivt udtryk.       

Vil du videre mere om håndstrøgne Dantegl vingetagsten og de forskellige Dantegl-blandinger, kan du rekvirere eller downloade vores store specialbrochure ”Håndstrøgne tagsten” her.